Sausio 29 dieną 15 val. Vyriausioji rinkimų komisija (VRK) rinksis į savo eilinį posėdį ir pirmu klausimu tarp kitų einamųjų klausimų svarstys klausimą „Dėl piliečių reikalavimo paskelbti referendumą „Dėl Lietuvos Respublikos Konstitucijos 9, 47 ir 147 straipsnių pakeitimo įstatymo“ atitikimo Lietuvos Respublikos Konstitucijai ir Lietuvos Respublikos įsipareigojimams narystei Europos Sąjungoje“.
Taigi VRK desperatiškai griebiasi paskutinio šiaudo – Sausio 24-osios Konstitucinio teismo sprendimo (KT) sprendimo kontekste (!!!) pamėginti brutaliai atimti iš lietuvių Tautos konstitucinę teisę išreikšti savo nuomonę svarbiausiais valstybės gyvenimo klausimais referendumo būdu. Bus bandoma žemės referendumo iniciatyvą paskelbti „antikonstitucine“ ir uždrausti jį skelbti, nežiūrint to, kad jau yra surinkti ir patikslinti visi reikiami 300 000 Lietuvos piliečių parašų.
Referendumo iniciatyvinės grupės narys, Tautininkų sąjungos pirmininkas Julius Panka išplatino kvietimą, kuriame kviečia visuomenę ateiti prie VRK prieš 15 val. prasidėsiantį posėdį ir palaikyti referendumo iniciatorius.
Šitokio turinio e-laiškus šiandien išsiunčiau visiems Lietuvos Respublikos Vyriausiosios rinkimų komisijos nariams:
Gerbiamas Lietuvos Respublikos Vyriausiosios rinkimų komisijos pirmininke,
leiskite priminti Jums Lietuvos Respublikos Referendumo įstatymą ir pacituoti jo 14 straipsnio 2 punktą.14 straipsnis. Seimo nutarimo dėl reikalavimo paskelbti referendumą priėmimo tvarka
2. Jeigu Seimo sudaryta ekspertų grupė padaro išvadą, kad piliečių reikalavime paskelbti referendumą teikiamas sprendimo tekstas gali neatitikti Lietuvos Respublikos Konstitucijos, Seimas šią išvadą turi paskelbti visuomenei, tačiau ši išvada negali būti pagrindas neskelbti referendumo.
.
Pagarbiai,
.
Pagarbiai,
.
Eugenijus Paliokas,
Iniciatyvinės grupės „Tautos valia“ privalomajam referendumui skelbti narysGavau atsakymą iš VRK nario Jono Udrio:
nuo: | Jonas Udris jonas@sutartys.lt | ||
kam: | Eugenijus Paliokas | ||
data: | 2014 m. sausis 28 d. 22:52 | ||
tema: | Re: Leiskite priminti Jums Lietuvos Respublikos Referendumo įstatymą | ||
siųsta iš: | sutartys.lt |
2014 m. sausis 28 d. 22:52, Jonas Udris <jonas@sutartys.lt> rašė:
Sveiki,
Nuoširdžiai dėkoju už Jūsų laišką ir išreikštą rūpestį referendumu, bei tuo, kad yra surinkta apie
300 tūkstančių piliečių parašų. Todėl asmeniškai atsakysiu į Jūsų laišką,
pateikdamas mano pateikto VRK sprendimo projekto motyvus. Jeigu perskaitysite
juos iki pabaigos, manau, suprasite.
I.
Pirmiausia, Konstitucinis Teismas 2014-01-24 nutarime pasakė, kad „pagal Konstituciją, referendumu
nepanaikinus minėtų konstitucinių Lietuvos Respublikos narystės Europos
Sąjungoje pagrindų, įtvirtintų Konstitucinio akto „Dėl Lietuvos Respublikos
narystės Europos Sąjungoje“ 1, 2 straipsniuose, negali būti daromos tokios
Konstitucijos pataisos, kuriomis būtų paneigti Lietuvos Respublikos narystės
Europos Sąjungoje įsipareigojimai“.
Šiuo metu Komisijoje yra tikrinami 2013-08-22 referendumo
iniciatyvos „Dėl Lietuvos Respublikos Konstitucijos 9, 47 ir 147 straipsnių
pakeitimo įstatymo“ piliečių parašai, jų skaičiaus atitikimas Konstitucijos ir
įstatymų reikalavimams. Atsižvelgiant į 2014-01-24 LRKT nutarimą, tokio referendumo skelbimas, pirma
neišsprendus klausimo dėl narystės Europos Sąjungoje atsisakymo, prieštarauja Lietuvos narystės Europos
Sąjungoje įsipareigojimams, konkrečiai principui dėl laisvo kapitalo
judėjimo - Europos Teisingumo Teismas byloje Klaus Konle prieš Austriją (http://eur-lex.europa.eu/ LexUriServ/LexUriServ.do?uri= CELEX:61997CJ0302:EN:HTML)
išaiškino, kad nacionalinės teisės priemonės, kurios reglamentuoja žemės
nuosavybės įsigijimą turi atitikti tiek Bendrijos normas reglamentuojančias
įsisteigimo laisvę, tiek normas, reglamentuojančias laisvą kapitalo judėjimą.
Taigi, tokiomis aplinkybėmis referendumo tokiu klausimu,
mano nuomone, negalima rengti, todėl, nežiūrint to, kad 2013-08-22 Komisijos sprendimas
registruoti iniciatyvinę grupę buvo priimtas, jo pagrindu išduoti parašų
rinkimo lapai, parašai buvo renkami ir pristatyti Komisijai, bet kokie tolimesni Komisijos veiksmai,
susiję su minėtos referendumo iniciatyvos svarstymu (tolimesnis parašų
tikrinimas, svarstymas, ar surinktas reikalinga parašų kiekis, nepriklausomai
nuo pateiktų parašų skaičiaus) yra vedantys
prie nekonstitucinio rezultato, todėl prieštaraujantys Konstitucijai, ir todėl
negalimi.
II.
Vyriausiajai rinkimų komisijai priėmus mano siūlomą
projektą, bus sudarytos galimybė apskųsti sprendimą Lietuvos vyriausiajam administraciniam
teismui, o šis, savo nuožiūra, galės dar kartą atsiklausi Konstitucinio Teismo.
Noriu atkreipti dėmesį, kad kreiptis į Konstitucinį Teismą dėl
referendumui siūlomo projekto atitikimo Konstitucijai galėtų ir Seimas, svarstydamas
pateiktą VRK išvadą. O gali būti padaryta
dar didesnės žalos tautai ir valstybei, jei pirmiausia įvyks referendumas, o
paskui Konstitucinis Teismas pasakys, kad tokio referendumo apskritai negalima
buvo rengti...
Taigi, aš noriu įsitikinti,
ar šis referendumas atitinka Konstituciją, kiek įmanoma anksčiau, nes ilgesnis
laiko tempimas tik dar blogins padėtį.
Pripažįstu, kad referendumui inicijuoti surinkta labai daug
parašų. Sutinku, kad kiti referendumui siūlomi klausimai, pavyzdžiui, dėl piliečių parašų skaičiaus referendumui surengti
sumažinimo iki 100 000 yra įmanomi pagal Konstituciją, ir juos būtina svarstyti,
tačiau referendumo iniciatoriai patys pareikalavo, kad referendumo klausimai nebūtų
skaidomi.
Sprendimai tokiais svarbiais klausimais negali būti paremti
vien emocijomis ir būti pagrįsti gandais ar įvairių populistų kalbomis. Tokie
sprendimai reikalauja specialių teisinių žinių, teisinio darbo patirties,
istorinio ir geopolitinio konteksto supratimo. Sprendimai turi atitikti Lietuvos piliečių taip pat referendumu pasirinktą
strateginę vystymosi kryptį – gyvenimą laisvoje ir demokratiškoje Europos
valstybių bendruomenėje, kurioje vienodai gerbiamos visų piliečių teisės, nepaisant
jų kilmės, lyties, rasės, tautybės ar kitų bruožų.
Tikiuosi, kad visų Komisijos priimtų sprendimų teisėtumą ir
pagrįstumą patikrins Lietuvos Respublikos teismai, ir galutinis sprendimas atitiks
Konstituciją bei įstatymus ir bus naudingiausias Lietuvai.
Pagarbiai
Jonas Udris
Atsakiau į jo laišką:
Nuo: Eugenijus Paliokas <eugenijus.paliokas@gmail.com>
Data: 2014 m. sausis 28 d. 23:35
Tema: Re: Leiskite priminti Jums Lietuvos Respublikos Referendumo įstatymą
Kam: Jonas Udris <jonas@sutartys.lt>
Sveiki,
ačiū už laišką.
Mano
argumentai tokie:
1) Pirmieji, pamatiniai, Lietuvos
Respublikos Konstitucijos straipsniai skelbia:
Lietuvos valstybė yra nepriklausoma demokratinė respublika.
Lietuvos valstybę kuria Tauta. Suverenitetas priklauso Tautai.
Niekas negali varžyti ar riboti Tautos suvereniteto, savintis visai
Tautai priklausančių suverenių galių.
2) Lietuvos Respublikos Konstitucija aiškiai apibrėžia Konstitucinio teismo kompetenciją – tai Seimo, Vyriausybės ir Prezidento priimtų teisės aktų atitikimo Konstitucijai vertinimas – referendumu priimtų sprendimų vertinimas neįeina į Konstitucinio teismo kompetenciją, todėl neturėtų galios net tuo atveju, jeigu Konstitucinis teismas imtųsi juos vertinti .
3) Konstitucinio teismo niekas ir neprašė vertinti Žemės referendumo iniciatyvos atitikimo Konstitucijai.
2) Lietuvos Respublikos Konstitucija aiškiai apibrėžia Konstitucinio teismo kompetenciją – tai Seimo, Vyriausybės ir Prezidento priimtų teisės aktų atitikimo Konstitucijai vertinimas – referendumu priimtų sprendimų vertinimas neįeina į Konstitucinio teismo kompetenciją, todėl neturėtų galios net tuo atveju, jeigu Konstitucinis teismas imtųsi juos vertinti .
3) Konstitucinio teismo niekas ir neprašė vertinti Žemės referendumo iniciatyvos atitikimo Konstitucijai.
4) Lietuvos Respublikos Referendumo įstatymas:
14 straipsnis. Seimo nutarimo dėl reikalavimo paskelbti referendumą priėmimo tvarka
2. Jeigu Seimo sudaryta ekspertų grupė padaro išvadą, kad piliečių reikalavime paskelbti referendumą teikiamas sprendimo tekstas gali neatitikti Lietuvos Respublikos Konstitucijos, Seimas šią išvadą turi paskelbti visuomenei, tačiau ši išvada negali būti pagrindas neskelbti referendumo.
Pagarbiai,
Eugenijus PaliokasBeje, 2003 m. referendume dėl Lietuvos Respublikos narystės Europos Sąjungoje buvo parengtas toks teiginys: Pritariu Lietuvos Respublikos narystei Europos Sąjungoje. Rinkėjai žymėjo TAIP arba NE skiltis - apie narystės vis besikeičiančioje Europos Sąjungoje sąlygas klausiama nebuvo.
P.S. Lietuvos teisininkų draugijos deleguotas VRK narys Jonas Udris atsakė man ne iš tos pašto dėžutės, kurioje gavo mano laišką,
nuo: | Eugenijus Paliokas eugenijus.paliokas@gmail.com | ||||||
kam: | jonas.udris@vrk.lt | ||||||
kopija: | .................. | ||||||
data: | 2014 m. sausis 28 d. 22:00 | ||||||
tema: | Leiskite priminti Jums Lietuvos Respublikos Referendumo įstatymą | ||||||
siųsta iš: | gmail.com |
Gerbiamas Lietuvos Respublikos Vyriausiosios rinkimų komisijos nary,
leiskite priminti Jums Lietuvos Respublikos Referendumo įstatymą ir pacituoti jo 14 straipsnio 2 punktą.14 straipsnis. Seimo nutarimo dėl reikalavimo paskelbti referendumą priėmimo tvarka
2. Jeigu Seimo sudaryta ekspertų grupė padaro išvadą, kad piliečių reikalavime paskelbti referendumą teikiamas sprendimo tekstas gali neatitikti Lietuvos Respublikos Konstitucijos, Seimas šią išvadą turi paskelbti visuomenei, tačiau ši išvada negali būti pagrindas neskelbti referendumo.
Pagarbiai,
Eugenijus Paliokas,
Iniciatyvinės grupės „Tautos valia“ privalomajam referendumui skelbti naryso iš kitos - kaip ir mano jau sumokėtą baudą bandžiusi antrąsyk išieškoti antstolė; įdomus sutapimas.
P.P.S. Konstitucinio Teismo teisėjas E. Šileikis: nepagrįstai ignoruojama Lietuvos Konstitucijos viršenybė prieš ES teisę.
P.P.S. J. Udrio teigimu, kai referendumo organizavimas neturi jokios praktikos, jo baigtį gali nulemti vos kelios dešimtys parašų, tad jų tikrinimas privalo būti itin kruopštus.
„Tų parašų gali trūkti ar netgi būti perviršis gal netgi iki kelių dešimčių. Bet rinkimų praktika rodo, kad mandato atitekimo klausimą vienam ar kitam kandidatui lemia vienas ar du balsai“, - teigė pašnekovas.
Jis taip pat neatmetė galimybės, kad, kilus abejonėms, parašų tikslumas gali būti nustatinėjamas balsuojant VRK nariams. Laidos vedėjui paklausus, ar yra tikimybė, kad tai bus visiškai subjektyvus sprendimas, J. Udris atsakė: „Tikrai taip.“
P.P.S. J. Udrio teigimu, kai referendumo organizavimas neturi jokios praktikos, jo baigtį gali nulemti vos kelios dešimtys parašų, tad jų tikrinimas privalo būti itin kruopštus.
„Tų parašų gali trūkti ar netgi būti perviršis gal netgi iki kelių dešimčių. Bet rinkimų praktika rodo, kad mandato atitekimo klausimą vienam ar kitam kandidatui lemia vienas ar du balsai“, - teigė pašnekovas.
Jis taip pat neatmetė galimybės, kad, kilus abejonėms, parašų tikslumas gali būti nustatinėjamas balsuojant VRK nariams. Laidos vedėjui paklausus, ar yra tikimybė, kad tai bus visiškai subjektyvus sprendimas, J. Udris atsakė: „Tikrai taip.“
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą