2015-05-01

Помазание

Пома́зание на ца́рство — в православии, католицизме, а также в англиканской церкви обряд, в котором вступающий на трон монарх (император, царь, король) помазывается миром или елеем с целью преподания ему даров Святого Духа, нужных для управления страной. Помазание обычно включалось в состав сложного богослужебного чина коронации.

Первый библейский пример такого помазания представляет история возведения Аарона в сан первосвященника (Исх. 28:41). Неоднократно в Ветхом Завете встречаются указания на помазание царей (например, Саула и Давида, пророком Самуилом), так что впоследствии самое выражение «помазание на царство» сделалось обычным при восшествии царя на престол. Пророки, как высшие служители правды, также помазывались на свое служение (например, Илия помазал своего преемника Елисея — 3Цар. 19:16).
Маза.



patepìmas sm. (2), patẽpimas (1) Dk
1. Sut, N → patepti 1: Patepimas aliejumi SD225. Atėmei nuo manęs šviesybę tuo antru patepimu – jau dabar nieko nematau, nieko nežinauBsMtII36. ^ Tėvų pabarimas – sviestu (medum) patepimas LTR. ║ pašventinimas: Patepimas šventas sveikųjų nuog vyskupo (sutvirtinimo sakramentas) SD13. Paskutinis (Pastaras DK94) patepimas SD233. Ligonių patepìmas LTEVII23.
2. tepalas: Moteriškė… atnešė alebastrą patẽpimo brangaus DP476. Pirko patepimùs DP184.
3. CII2, Vln51, N nuodėmė, suteptis: Kursai vaikščio[ja] be patepimo ir daro teisybę Mž536. Ant applaudimo didžių patepimų SPII91. refl. Sut.
4. rš prk. kyšio davimas.

:(

To anoint is to pour or smear with perfumed oil, milk, water, melted butter or other substances, a process employed ritually by many religions. People and things are anointed to symbolize the introduction of a sacramental or divine influence, a holy emanation, spirit, power or God.


A later form (as if oint + -ment) of oinement, from Old French oignement (an anointing), from oigneroindreongier (to anoint), from Latin unguereungere (to anoint).

From oigne-, stem of the verb oindre +‎ -ment.

:)

:(

A complex of late Vedic and Buddhist rituals involved the anointing of government officials, worshipers, or statues and images of deities, in a rite called Abhisheka. Abhishekionians had believed that the virtues of one killed could be transferred to survivors if the latter rubbed themselves with his caul-fat.

Komentarų nėra: