2012-09-15

Interesas


"Europos (Vadovų) Taryba ką tik sutarė paskirti Mario Draghi, kuris lapkričio 1 dieną pakeis dabartinį ECB vadovą prancūzą Jeano Claude‘ą Trichet", prieš metus patwittino Europos Tarybos pirmininkas Hermanas Van Rompuy.

Kaip jie pešėsi dalindamiesi šešias vietas ECB vykdomojoje taryboje, verta paskaityti.

Šiandien turim progą pagalvoti, kas esame, o prieš mėnesį "Stern" šnekėjo kur kas griežčiau.

Kur turėtų būti jų (bankų kontrolierių) būstinė - prie Europos centrinio banko ar prie EBA?

Ar Centrinio banko vadovo Mario Draghi galios nebus per didelės, jei jis aprūpins bankus pinigais ir pats juos kontroliuos?

Pamiršo papasakot, kas padirbs tuos pinigus.

O kas kontroliuos kontrolierius?

Į visus šiuos klausimus atsakymų karštligiškai ieško Europos Komisijos ir Europos centrinio banko ekspertai.

Atsakymų dar nėra, nes europinei bankų priežiūrai sukurti reikia laiko.

A.Merkel mano, kad mažiausiai dvejų metų.
Europa ruošiasi pažaboti bankus.

Būtini Europos bankų priežiūros įgaliojimai:

Reikalauti informacijos. Privalu išnagrinėti bankų buhalterinius dokumentus, analizuoti, ar sandoriai pasitvirtina.

Suardyti bankus. Finansų įstaigos neturi būti tokios didelės, kad jas bet kokia kaina reikėtų gelbėti mokesčių mokėtojų sąskaita, dėl ko nukenčia ekonomika. Todėl kontrolės institucijoms turi būti leista panaikinti kurias nors verslo sritis arba jas atriboti.

Skelbti bankrotą. Jeigu bankas nebegali išsilaikyti, jam turi būti leista bankrutuoti.

Didinti kapitalo atidėjimus. Kuo rizikingesni tam tik sandoriai, tuo daugiau apsidrausdamas bankas turi atidėti savo kapitalo.

Uždrausti sandorius. Sudarant sandorius su asmeniniais klientais išvis neturėtų būti rizikingų sertifikatų, reiškiančių, kad banko bankroto atveju indėlininkai praranda viską. Tai įrodė "Lehman Brothers" atvejis.

Numatyti registracijos prievolę. Bankai, kurie, pavyzdžiui, prekiauja itin rizikingais kreditų draudimais, privalo reguliariai pranešti jų sumas kontrolieriams.

Neleisti susijungti ar kooperuotis. Susijungę bankai neturi tapti tokie dideli, kad keltų grėsmę finansų sistemai.

Nustatyti bendras taisykles. Iki šiol bankai patys nustato sąlygas savo klientams.

Užtemdyti mokesčių rojų. Visose ES valstybėse turi galioti tos pačios kapitalo indėlių apmokestinimo taisyklės, todėl Liuksemburgui, Kiprui ir Lamanšo saloms tektų prisitaikyti.

Baisu ir pagalvot.

Patikrinti vadovų sugebėjimus. Banko valdytojas savo profesine kvalifikacija privalo įrodyti esąs tinkamas darbui.

Pašalinti iš darbo valdybą. Priežiūros taryba ne viena sprendžia apie pokyčius, skolų atveju kontrolieriai gali įsikišti tiesiogiai.

Netinkamiems vadovams uždrausti tolesnę veiklą. Dažnai atleistieji pereina dirbti kitur. Pavyzdį jau parodė britai, kurie uždraudė nevykėliams toliau dirbti pagal profesiją.

Sumažinti vadovams atlyginimą. Jis turi priklausyti nuo banko sėkmės. Premijas mokėti tik tada, kai sandoriai ilgą laiką duoda bankui pelno.

Nustatyti rinkų rizikos pobūdį. Pasekti reitingavimo agentūrų, reguliariai per didinamąjį stiklą tyrinėjančių banko sandorius, pavyzdžiu, kad būtų galima greitai nustatyti, kur žemė slysta iš po kojų.

Europos bankų priežiūros darbo principai:

Veikla nepriklausoma, bet kontroliuojama. Priežiūros institucija turi dirbti nepriklausomai nuo šalių vyriausybių, kad politikai negalėtų daryti įtakos, bet demokratiškai kontroliuotų jų sprendimus. Galbūt tai galėtų daryti Europos Parlamentas. Būstinė Frankfurte netoli Europos centrinio banko, kuris gerai informuotas apie Europos bankus. Bet Europos bankų priežiūra turi būti nepriklausoma nuo ECB, kad netaptų per daug galinga ir nenukentėtų nepriklausoma pinigų politika

Kvalifikuoti darbuotojai
. Personalas kaip lygūs su lygiais gali derėtis su bankų vadovais. Suprantama, ir gauti gerą atlygį.

Veikla visoje Europoje. Pasitikėjimas gerai, kontrolė dar geriau, nes nacionalinio lygmens stebėtojai dažnai apvilia. Be to, bankininkystė neapsiriboja valstybės sienomis.

Atsakomybė pradedant nuo tam tikro dydžio ir reikšmės. Nebūtina kontroliuoti kiekvieną mažą banką, tuo rūpinasi nacionaliniai stebėtojai. Dėmesys turi būti sutelktas į stambiuosius, galinčius sukelti krizę. Europoje yra 15 tokių sistemai įtaką darančių bankų.

Bendradarbiavimas su nacionalinės priežiūros institutais. Kasdienius sandorius stebi ir riziką vertina vietos kontrolieriai. ES priežiūrai rūpi visa veikla ir rezultatai.

Įveikusios krizę Lietuvos oficialiosios žiniasklaidos rašytojai tokių idėjų neskelbia, o tais, kas turi daug pinigų - džiaugiasi.

O "Stern" apie tai, kad palūkanų nereikia, irgi nepagalvoja.

Kodėl?

Palūkanos pas mus vėlai atėjo, betgi rado kelią ir atėjo - išmokom nuošimčius skaičiuot.

O į kitas, naujesnes kalbas, jos įdomiu vardu pavadintos papuolė:

Interest

Interesse

интерес

Atseit, be intereso neinteresna būtų.

interesas

interes|as
1. svarbus, rūpimas dalykas; reikalas, nauda: Asmens, visuomenės, valstybės interesas
2. susidomėjimas: Rodyti interesą….

from inter- "between" (see inter-) + esse "to be" (see essence)

Esmi ar imi?

interèsas sm. (2) DŽ
1. M, NdŽ tikslas, siekimas, reikalas: Aš turiu pas tamstą interesą Yl. Kito interesu važiavau Ds. Jo interesas, dėl kurio yra dovenos darytos, neatliktas Jzm. Valstiečiai pradeda visuomenės interesus statyti aukščiau už savo asmeniškus sp. Buržuazija darė visokias išdavikiškas kombinacijas, kad apsaugotų savo klasinius interesus nuo revoliucijos sp.
2. domesys: Rodyti interèsą kuriuo nors reikalu DŽ.

Buržuazija darė visokias išdavikiškas kombinacijas, kad apsaugotų savo klasinius interesus nuo revoliucijos :)

Nobelio premijos laureatas Jamesas Tobinas (1918–2002) savo 1972 m. kalboje Amerikos ekonominėje asociacijoje pastebėjo, kad tam tikra infliacija yra tarytum tepalas, padedantis suktis darbo rinkos ratams.

Kodėl?

Priežastys daugiausia psichologinės: žmonės labai nemėgsta, kai mažėja jų nominalusis (pinigais išreikštas) darbo užmokestis.

Valstiečiaiybininkai pradeda visuomenės interesus statyti aukščiau už savo asmeniškus.

Utopija?

Prieš keletą metų utopiška atrodė galimybė išvysti tokius rašinius.

Komentarų nėra: